Το Έργο
Ο Στρόβολος αλλάζει. Η Τσερίου ξεκίνησε.
Η νέα Τσερίου διατηρεί την εμπορικότητα, την ταυτότητα και τον τοπικό χαρακτήρα της, διαφυλάσσοντας την ασφάλεια και παρέχοντας προτεραιότητα στον άνθρωπο.
Η έναρξη των εργασιών είναι στις 14 Οκτωβρίου 2024 και η διάρκεια εκτέλεσής τους είναι 104 εβδομάδες από την ημερομηνία έναρξης του έργου. Το κόστος ανέρχεται στα €9.8 εκατ. (ακριβές ποσό €9.836.275,20) πλέον ΦΠΑ. Κατόπιν της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, το έργο θα πραγματοποιηθεί ως πολεοδομικό, με τη δαπάνη να επιμερίζεται 80% στο κράτος και 20% στον Δήμο Στροβόλου.
Το μήκος της επέμβασης στην οδό Τσερίου είναι 2,20 χλμ και 1,20 στις συμβαλλόμενες παρόδους, θα κατασκευαστούν πεζοδρόμια με πλάτος 2,00-3,00 μέτρα σε κάθε πλευρά, θα κατασκευαστεί σύστημα αποχέτευσης όμβριων για την αντιμετώπιση των συχνών φαινομένων πλημμύρας και την παροχέτευσή τους στον Πεδιαίο ποταμό, θα υπογειοποιηθούν όλες οι υπηρεσίες κοινής ωφελείας και υπηρεσίες των παρόχων τηλεπικοινωνιών. Επίσης, στο πλαίσιο του έργου θα δημιουργηθούν 275 νέοι χώροι στάθμευσης, 18 νέες διαβάσεις πεζών, 14 στάσεις λεωφορείων και θα κατασκευαστούν 530 λεκάνες επί των πεζοδρομίων για φύτευση νέων υψίκορμων δέντρων κατάλληλων για οδικές αρτηρίες με στόχο τη μείωση του φαινομένου της θερμονησίδας καθώς και για τη συλλογή του CO2.
Χαρακτηριστικά έργου
Διάρκεια κατασκευαστικού συμβολαίου:
Προϋπολογισμός:
Μήκος Επέμβασης:
2 λωρίδες κυκλοφορίας – 1 προς βόρεια, 1 προς νότια (πλάτος οδοστρώματος – 6,50 μέτρα).
Πεζοδρόμια με πλάτος 2,00-3,00 μέτρα σε κάθε πλευρά
Οφέλη έργου
- 275 νέοι χώροι στάθμευσης
- 18 νέες διαβάσεις πεζών
- 14 στάσεις λεωφορείων
- Σημεία στάθμευσης και επιδιόρθωσης ποδηλάτων
- Εμπλουτισμός ελεύθερων χώρων με αστικό εξοπλισμό όπως καθιστικά, κάδους ανακύκλωσης, σκιάδια
- 530 λεκάνες επί των πεζοδρομίων για φύτευση νέων υψίκορμων δέντρων κατάλληλων για οδικές αρτηρίες με στόχο τη μείωση του φαινομένου της θερμονησίδας καθώς και για τη συλλογή του CO2.
- Κατασκευή συστήματος αποχέτευσης όμβριων υδάτων για την αντιμετώπιση των συχνών φαινομένων πλημμύρας και παροχέτευσή τους στον Πεδιαίο ποταμό
- Υπογειοποίηση όλων των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας και παρόχων τηλεπικοινωνιών
- Εγκατάσταση συστήματος άρδευσης των χώρων πρασίνου (με νερό από γεωτρήσεις του Δήμου)
- Ανακατασκευή συστήματος ύδρευσης με επέκταση μέχρι το βόρειο όριο του έργου
- Τοποθέτηση από την ΑΗΚ του καλωδίου υψηλής τάσης (132KV) στο εύρος κατάληψης του δρόμου και αναβάθμιση των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας
Ιστορικό έργου και δυσκολίες
Το Δημοτικό Συμβούλιο Στροβόλου, αφουγκραζόμενο τις ανάγκες των δημοτών, με ομόφωνη απόφασή του ημερ. 10 Ιουλίου 2018 αποφάσισε να ανατρέψει τον αρχικό σχεδιασμό του έργου με νησίδα στη μέση και τρεις λωρίδες κυκλοφορίας, όπως υποβλήθηκε από τα αρμόδια κυβερνητικά Τμήματα, καθώς δεν εξυπηρετούσε τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
Έτσι ανατέθηκε ο σχεδιασμός στο διεθνούς φήμης γραφείο Μarkides Associates, με τον διακεκριμένο συγκοινωνιολόγο συμπατριώτη μας Αντρέα Μαρκίδη να αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας ένα σχεδιασμό ο οποίος θα διαφύλασσε τον ανθρώπινο και τον εμπορικό χαρακτήρα της Τσερίου.
Ο σχεδιασμός, όπως υποβλήθηκε από τον Δήμο Στροβόλου, εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο κατά τη συνεδρία του ημερ. 19 Ιανουαρίου 2022. Μετά την έγκριση, ο Δήμος Στροβόλου προχώρησε στην ολοκλήρωση των απαραίτητων μελετών και στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την υλοποίηση του έργου.
Η πολυπλοκότητα του έργου, η ανατροπή των σχεδιασμών των κυβερνητικών τμημάτων και ο εκ νέου σχεδιασμός του έργου επέφεραν σημαντικές καθυστερήσεις στην έναρξη των εργασιών υλοποίησης του έργου.
Είναι η πρώτη φορά που οποιοσδήποτε Δήμος παγκύπρια αναλαμβάνει την εκτέλεση ενός έργου με τόσο υψηλό κόστος και με τέτοια ανάγκη ανθρωπίνων πόρων για την παρακολούθησή του. Επιπρόσθετα, για πρώτη φορά μια τοπική Αρχή αναλαμβάνει την ευθύνη της αναθέτουσας Αρχής και της απαλλοτριούσας Αρχής, κάτι που σε άλλα αντίστοιχα έργα αναλαμβάνουν το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως και το Τμήμα Δημοσίων Έργων.